yin joga

W obecnym świecie niezwykle trudno utrzymać balans, dobre samopoczucie oraz kontakt z tym, co czujemy w ciele. Przechodzimy ze skrajności w skrajność, od niejedzenia do objadania się, od bierności do nadaktywności – nie dlatego, że tak chcemy, tylko dlatego, że ciało nie umie inaczej. Nasz organizm przestaje wtedy reagować w sposób naturalny, ciągle jest na granicy możliwości i ograniczeń. Nasza intencja utrzymania ciała w równowadze i myśli wokół niej są silne, ale impulsy idące z ciała dominują.

Zajęcia z yin jogi w Warszawie i Szczecinie

Yin joga to zestaw asan, czyli pozycji, które można porównać do działania lasera docierającego do tak głębokich warstw w ciele jak powięź, stawy, więzadła i kości. W nich bardzo często zapisane są różne informacje, wdrukowane przez nasze życiowe doświadczenia.

Yin joga to zaledwie kilkanaście dość prostych pozycji – znanych także z innych systemów jogi – w których możemy pozostać od 2 do 20 minut, w zależności od stopnia zaawansowania praktyki i potrzeb. Głównym założeniem pracy z powięzią jest uwolnienie napięcia w ciele, a w dalszej perspektywie – zmiana wzorców ruchowych zapisanych w pamięci komórkowej.

Medytacja, praca z intencjami, zmiana schematów myślenia, a nawet psychoterapia mogą nie przynieść oczekiwanych efektów, jeśli nie będą one połączone z pracą z ciałem na poziomie głębszym niż mięśnie. Wszystkie ćwiczenia fizyczne są dobre dla samopoczucia, bo uwalniają endorfiny i poprawiają nastrój, ale praca rzeźbiąca sylwetkę może wręcz utrwalać niewłaściwe dla nas matryce, zarówno w ciele, jak i w schematach myślowych.

Yin joga wzoruje się na klasycznej jodze zwanej Hathajogapradipika, w której wyszczególnionych było 16 pozycji siedzących. Yin joga łączy to, co wiedzą współcześnie naukowcy i praktycy o pracy z ciałem z klasyczną wiedzą Wschodu o kanałach energetycznych i ich wpływie na poszczególne organy wewnętrzne.

Czytaj więcej

Czym jest yin joga?

Yin jest rodzajem jogi, któremu przypisuje się działanie podobne do akupunktury, z tym że bez użycia igieł. Ta forma aktywności narodziła się w latach 70. XX wieku. Jej głównym twórcą i propagatorem jest Paule Zink –  wywodzący się z Californii trener jogi taoistycznej. Yin joga oparta jest również na filozofii Tao. Pierwiastki Yin i Yang przedstawiają przeciwstawne właściwości, które pozostając w równowadze, zapewniają nam życie w harmonii oraz zdrowiu. Zaburzenie tej proporcji może doprowadzić do złego samopoczucia oraz choroby. Według filozofii taoistycznej na to, która z tych energii przeważa w naszym życiu ma wpływ bardzo wiele czynników, takich jak ciało, styl działania, emocje czy ogólny stosunek do życia. W kontekście naszej fizyczności, tkanki yang to mięśnie, skóra oraz krew, a tkanki yin odpowiadają za kości, stawy i więzadła. Chociaż opinie na temat yin jogi i jej skuteczności są różne, jest to aktywność, której może spróbować każdy, gdyż nie wymaga ona dużych nakładów czasu ani nadmiernego wysiłku fizycznego.

Korzyści wynikające z praktykowania yin jogi

Yin joga dzięki odpowiednim asanom poprawia mobilność i zakres ruchu w naszych stawach. Jeśli uprawiamy bardziej dynamiczną formę jogi, służy ona jako jej uzupełnienie i pomaga w zachowaniu równowagi między siłą fizyczną a elastycznością ciała, a także ułatwia utrzymanie stabilności i zabezpiecza stawy przed kontuzjami. Praktykowanie tej aktywności poprawia funkcjonowanie narządów wewnętrznych oraz stymuluje nasz system autoimmunologiczny. Korzyści płynących z korzystania z yin jogi jest oczywiście więcej, nie są one związane wyłącznie z aspektami fizycznymi. Podobnie jak wiele innych rodzajów ćwiczeń, ten rodzaj jogi również poprawia nasze samopoczucie oraz poczucie szczęścia. 

Yin joga i asany – ich wpływ na nasze ciało

Yin joga składa się z kilkunastu prostych pozycji, z którymi można się zetknąć, praktykując także inne systemy jogi. Wśród asan wyróżniamy pozycje, które pomagają między innymi w rozciągnięciu naszych kostek, rozluźnieniu mięśni kręgosłupa, ścięgien stawów kolanowych, mięśni bioder, otwarciu kości miednicy oraz odprężeniu wielu innych obszarów ciała. Celem wykonywania asan yin jogi jest przede wszystkim zadbanie o powięź, która otacza nasze mięśnie, torebki stawowe oraz narządy wewnętrzne. Zbudowana jest z tkanki łącznej włóknistej zbitej, składają się na nią wszystkie włókna kolagenowe, torebki stawowe, ścięgna, więzadła, a także przegrody grup mięśniowych. Kiedyś jej wpływ na nasz organizm był marginalizowany, jednak w dzisiejszych czasach zwraca się na nią coraz większą uwagę, gdyż to właśnie dzięki niej nasze ciało może być utrzymane w jedności. Bez tego ważnego elementu nie moglibyśmy funkcjonować.

Jeśli szczególnie zależy Ci na zachowaniu równowagi pomiędzy energią Yin i Yang, serdecznie zapraszamy do wspólnych ćwiczeń z doświadczonymi instruktorami. Nasze studio oferuje zajęcia yin joga na terenie Warszawy. Czekamy na Ciebie także w województwie zachodnio-pomorskim. Wszystkich osobom z tamtego regionu z pewnością przypadnie do gustu yin joga na terenie Szczecina.

Chodzi nie o ciągłą pogoń za czymś, ale o zatrzymanie się i spojrzenie w głąb siebie.

- Kolory Jogi