6 kroków. ABC własnej praktyki jogi

O CZYM SIĘ DOWIESZ :

Twórcze sugerowanie się tym prostym schematem pozwoli nam uzyskać poczucie, że nasza samodzielna praktyka jogi ma początek, środek i koniec.

Twórcze sugerowanie się tym prostym schematem pozwoli nam uzyskać poczucie, że nasza samodzielna praktyka jogi ma początek, środek i koniec.

Doszliśmy do tego etapu: chcemy rozpocząć samodzielną praktykę w domu, w podróży, podczas przerwy w pracy. Taką, która poruszy całe ciało i uspokoi umysł. Widzimy korzyści, które przynosi nam regularne praktykowanie, a zajęcia w szkole jogi 2 razy w tygodniu przestały wystarczać. Mamy apetyt na jogę codziennie, a nawet o różnych porach dnia:).

Pojawiają się pytania: „Jak to wprowadzić w życie? Jak to zacząć?”. Te obawy mogą odciąć nas od entuzjazmu. Na szczęście nie musimy wymyślać koła od nowa. Istnieje przynajmniej kilka sprawdzonych schematów – „algorytmów” grup asan, które warto znać i traktować jak drogowskaz w praktyce. A to nie pozwoli nam zgubić się na macie.

Sześć kroków praktyki własnej

Twórcze sugerowanie się tym prostym schematem pozwoli nam uzyskać poczucie, że nasza praktyka ma początek, środek i koniec. Że ciało i umysł zatoczyły cykl, w którym to, co nam już niepotrzebne symbolicznie zostawiliśmy na macie:

  1. Pozycje stojące*
  2. Pozycje w leżeniu na plecach
  3. Pozycje odwrócone
  4. Pozycje w leżeniu na brzuchu
  5. Asany z pozycji siedzącej lub klęku
  6. Relaks

Jak podziałają na nasze ciało poszczególne grupy asan? 

Przypomnijmy:

Pozycje stojące. Budują siłę, odporność i elastyczność całego ciała, rozwijają równowagę. Pracują w nich tak ważne grupy mięśni jak czworogłowe, pośladkowe, ścięgna podkolanowe, mięśnie głębokie. Pozycje stojące skutecznie przygotowują ciało do wygięć w tył, do przodu i skrętów.

Pozycje w leżeniu na plecach koją umysł, relaksują, są optymalne do rozluźniania napięć w biodrach, miednicy, nogach. Stymulują pracę układu trawienia i narządów rozrodczych.

Pozycje odwrócone. Stanie na rękach, na przedramionach, na głowie rozciąga i wzmacnia górną część ciała, jak i pobudza cyrkulację w górnych kończynach.  Stymuluje układ nerwowy i jest wymagające fizycznie. I dlatego podczas praktyki mogą być dla nas energetycznym szczytem możliwości.

Asany w leżeniu na brzuchu są odbierane jako bezpieczne, ugruntowują ciało i umysł. Kręgosłup układa się w nich w swoim organicznym kształcie, to znaczy, że zachowane są jego naturalne łuki.

Asany z pozycji siedzącej lub klęku. Tonizują brzuch, masują organy wewnętrzne i przynoszą ulgę przy bólach lędźwi. Idealne do rozwijania elastyczności przez rozciąganie nóg, pleców i mięśni wokół miednicy. Siedzenie na podłodze stabilizuje, co zachęca ciało do „otwierania się”, ale nie dla wszystkich jest to wygodna pozycja  – dlatego warto włożyć wtedy pod pośladki koc, wałek lub kostkę. Podniesione w ten sposób biodra pomogą kręgosłupowi znaleźć się w dogodniejszym ułożeniu.

*Schemat ten, który pochodzi od T.K.V. Desikachara, terapeuty jogą [za: Maciejem Wielobobem].